ALAPÍTÓ OKIRAT
Garai Zoltán Attila /szül. 1947. 12. 18., Nyíregyháza, a.n.: Vajda Jolán/ mint alapító 100.000,Ft Ft azaz százezer forint alapítói vagyonnal létrehozza a
Szabadtűzi Lovagrend Gasztronómiai
Alapítványt
I. Általános rendelkezések
1. A szervezet neve: Szabadtűzi Lovagrend Gasztronómiai Alapítvány
2. Hivatalos nyelve: magyar
3. Alapítvány székhelye: 4400 Nyíregyháza, Vay Ádám krt 1.
A levelezési címe ezzel megegyező.
4. Az alapítás éve: 2010
5. A szervezet működési területe: nemzetközi.
6. Az Alapítvány jelképe: Kör alakú embléma, égő fahasábokon sülő és bográcsban fővő étellel, körülötte a Szabadtűzi Lovagrend Alapítvány felirattal.
6. Az Alapítvány jogi személy.
7. Az Alapítvány közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, szervezete pártoktól független és azoknak anyagi támogatást nem nyújt.
8. Az Alapítvány közhasznúsági besorolása: közhasznú.
A közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény 26. § szerint a következő közhasznú tevékenységeket folytatja:
-c) 4. pontja szerint: nevelés és oktatás, képességfejlesztés, ismeretterjesztés,
-c) 5. pontja szerint: kulturális tevékenység, beleértve a gasztronómiai kultúrához kapcsolódó tevékenységeket is,
- c) 6. pontja szerint: kulturális örökség megóvása, beleértve a gasztronómiai kultúrát is,
- c) 8. pontja szerint: természetvédelem, állatvédelem,
-c) 9. pont szerint: környezetvédelem,
- c) 13. pont szerint: a magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségekkel, valamint a határon túli magyarsággal kapcsolatos tevékenység,
-c) 19. euroatlanti integráció elősegítése.
9. Az Alapítvány jellege: nyitott.
Ezen jelleg értelmében az Alapítványhoz bárki (természetes és jogi személy is) csatlakozhat, ha elfogadja annak céljait. Amennyiben a csatlakozó további, jelen alapító okiratban nem szereplő feltételeket köt ki, úgy az alapító dönt a csatlakozás elfogadásáról vagy elutasításáról.
10. Az Alapítvány szolgáltatásait bárki igénybe veheti kérelem vagy pályázat útján.
II. Az Alapítvány céljai és feladatai
1. Kulturális tevékenység, szabadidős és hobbitevékenység , oktatási tevékenység, nemzetközi tevékenység nemzetközi baráti és cserekapcsolatok
2. Az 1. pont szerinti operatív célok részletezése:
Kiemelt célja a Szabadtűzi Lovagrend működésének szervezése, támogatása, ami a hagyományos szabadtéri gasztronómiai tevékenységek népszerűsítésére, gyakorlására, és a legjobbjainak elismerésére alakult.
A szabadban, szabad tűzön történő ételkészítés kultúrája és hasonló szabadidős tevékenységek népszerűsítése Magyarországon, és más nemzetek, különösen a Kárpát-medence népeinek körében.
A gasztronómiai és kulturális örökség megóvása, hagyományok ápolása, azok megismertetése más népekkel, illetve más népek hasonló kultúrájának megismerése.
Kapcsolatfelvétel hazai és külföldi gasztronómiai és turisztikai szervezetekkel, szövetségekkel, azok munkájának összehangolása, segítése, közös projektek kidolgozása, végrehajtása.
Természetjárás, egészséges életmódra nevelési, turisztikai, üdülési és egyéb, főleg közösségi programok szervezése, lebonyolítása.
Nevelés és oktatás, képességfejlesztés, ismeretterjesztés főleg a gasztronómia témakörében.
A gasztronómiához kapcsolható kulturális tevékenység.
Természetvédelem, állatvédelem, környezetvédelem.
3. Az Alapítvány vállalkozási tevékenységet folytathat, vagy vállalkozásban részt vehet alapvető közhasznú céljai és feladatai minél hatékonyabb és magasabb színvonalú ellátása érdekében, úgy, hogy a vállalkozási tevékenység eredményét visszaforgatja alapcéljaira a nonprofit működés alapelvei szerint.
4. Szolgáltatásaiból, tevékenysége eredményeiből bárki részesülhet a szolgáltatások fajtái szerint a kuratórium által esetenként meghatározott módon.
III. Az Alapítvány szervezete
1. A Kuratórium
1.1. Az Alapítvány működését 5 tagú kuratórium irányítja. A tisztségviselésre kijelölt személy köteles az alapítót előzetesen tájékoztatni arról, hogy vezető tisztséget egyidejűleg más közhasznú szervezetnél is betölt.
A kuratórium elnöke: Dr. Páll István
A kuratórium tagjai: Vajda Lajos
Csetneki László
Kovács András
Haraszti Béla
1.2. A kuratórium elnöke és tagjai 3 éves időtartamra kerülnek kijelölésre, ennek leteltével tisztségükre az alapító által újra kijelölhetők.
1.3. Az Alapítvány operatív tevékenységét az Alapítvány titkára irányítja. A kuratórium az alapítvány megalakulásakor titkárának Csetneki Lászlót, a Kuratórium tagját jelöli. A titkár a feladatát további intézkedésig önkéntes alapon, térítés nélkül végzi.
1.4. A Kuratórium évente, illetve szükség szerint gyakrabban ülést tart. Dönt a támogatandó tevékenységekről és a támogatás mikéntjéről, illetve mértékéről. Az elnök irányításával megalkotja és elfogadja az Alapítvány éves munka-, és költségvetési tervét, a beszámolót, valamint a közhasznúsági jelentést.
1.5. A Kuratórium ülését az elnök hívja össze írásban a hely, az időpont, a javasolt napirend megjelölésével, legalább 10 nappal az ülés előtt. Az ülés összehívása ajánlott levélben és e-mail-ben is megtörténik. A meghívólevél tartalmazza a tervezett napirendet is, de ez az ülésen kiegészíthető, módosítható, azt a Kuratórium szavazással fogadja el. A kuratóriumi ülés nyilvános, azon külön meghívás nélkül is bárki részt vehet tanácskozási és szavazati jog nélkül. A tanácskozási jogot a kuratórium a külön meghívottak számára megszavazhatja. Az ülés nyilvánossága érdekében a kuratóriumi ülésről szóló tájékoztatást az alapítvány honlapján közzé kell tenni.
1.6. A Kuratórium határozatait egyszerű szótöbbséggel, nyílt szavazással hozza, szavazategyenlőség esetén az elnök szavazat dönt. Az ülés határozatképes, ha a tagok több mint fele jelen van.
1.7. A Kuratórium döntéseit a kuratórium tagjaival és az érintettekkel 8 napon belül írásban is közölni kell, ugyan akkor az Alapítvány honlapján is meg kell azokat jelentetni. Ezt a feladatot, ha a Kuratórium elnöke másként nem rendelkezik, a tikár végzi.
1.8. Az Alapítványt a Kuratórium elnöke vagy az alapítvány titkára egyenként, önállóan képviseli.
1.9. Az alapítói jogokat az Alapító akadályoztatása, vagy halála esetén kijelölt személyként az alapító fia, Garai Zoltán /4400 Nyíregyháza, Vay Ádám krt 19. II/6, a.n: Nagy Éva Judit, Szül: Nyíregyháza, 1977. július 18./ gyakorolja.
2. Az Ellenőrző Bizottság mint felügyelő szervezet
2.1. A kuratórium gazdasági munkáját, működése törvényességét 3 tagú ellenőrző bizottság kíséri figyelemmel, akiket az alapító kér fel.
Az ellenőrző bizottság elnöke: Szűcs László
Az ellenőrző bizottság tagja: Kiss László
Zsófi János
2.2. Az ellenőrző bizottság ülését annak elnöke hívja össze szükség szerint, de legalább félévente egyszer, írásban, a tervezett napirendi pontok megjelölésével, a napirendi javaslat jelzésével, az ülés előtt legalább 10 nappal. Az ülés határozatképes, ha azon a testület több mint fele. azaz legalább 2 fő jelen van. Határozatait egyszerű szótöbbséggel, nyílt szavazással hozza, minden esetben legalább két egyhangú szavazattal. Az ellenőrző bizottság egyebekben az ügyrendjét maga állapítja meg.
2.3. Az ellenőrző bizottság a kuratóriumtól jelentést, az Alapítvány munkavállalóitól tájékoztatást, felvilágosítást kérhet, a hivatalos iratokba korlátozás nélkül betekinthet.
2.4. Az ellenőrző bizottság delegált tagja törvényességi észrevételezési joggal részt vesz a kuratórium ülésein. Az Alapítvány működési-szakmai-gazdasági beszámolóját előzetesen véleményezi, s erről tájékoztatja a kuratóriumot.
2.5. Az ellenőrző bizottság az észrevételeiről írásban tájékoztatja a kuratóriumot. Amennyiben észrevételei alapján a kuratórium nem teszi meg a megfelelő intézkedéseket, az ellenőrző bizottság az alapítóhoz fordulhat. Indokolt esetben a jogszabályi feltételek fennállása esetén, az ellenőrző felhívására az elnöknek rendkívüli kuratóriumi ülést kell összehívnia az indítványtól számított 30 napon belül. Ha ez nem történik meg, az ellenőrző bizottság maga jogosult a testület összehívására. Ha súlyos és huzamosan fennálló törvény- vagy alapszabálysértést tapasztal és észrevételei nyomán sem a kuratórium, sem az alapító részéről nem történik meg a megfelelő intézkedés, az ügyészséghez kell fordulnia.
2.6. Az ellenőrző bizottság a munkájába szükség esetén külső szakértőket is bevonhat. Ha ennek az Alapítvány vagyonát is terhelő pénzügyi vonzata van, akkor ezt csak a kuratórium előzetes jóváhagyásával teheti meg.
3. A testületi határozathozatal
3.1. A kuratórium és az ellenőrző bizottság üléseiről részletes jegyzőkönyvet kell vezetni.
3.2. A jegyzőkönyveket hitelesítik:
- a kuratóriumi jegyzőkönyvet a jegyzőkönyv-vezető és az elnök,
- az ellenőrző bizottsági jegyzőkönyvet a jegyzőkönyv-vezető és az ellenőrző bizottság elnöke.
3.3. A titkár feladata vezetni a Kuratórium döntéseinek nyilvántartását. Ennek tartalmaznia kell ülésenként:
-- a megjelent szavazóképes tagok számát, nevét, az ülés helyszínét és időpontját, a jegyzőkönyvvezető nevét.
- a határozatképességet,
- a véglegesített napirendet,
- a hozott határozatok szó szerinti közlését, beleértve hatályukat is,
- a döntéseket támogatók, ellenzők és tartózkodók számát, nevét.
4. Összeférhetetlenségi szabályok
4.1. A közhasznú szervezet a felelős személyt, a támogatót, az önkéntest, valamint e személyek hozzátartozóját - a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető szolgáltatások kivételével - cél szerinti juttatásban nem részesítheti.
4.2. A közhasznú szervezet megszűntét követő két évig nem lehet más közhasznú szervezet vezető tisztségviselője az a személy, aki olyan közhasznú szervezetnél töltött be - annak megszűntét megelőző két évben legalább egy évig - vezető tisztséget, amely az adózás rendjéről szóló törvény szerinti köztartozását nem egyenlítette ki.
4.3. A vezető tisztségviselő, illetve az ennek jelölt személy köteles valamennyi érintett közhasznú szervezetet előzetesen tájékoztatni arról, hogy ilyen tisztséget egyidejűleg más közhasznú szervezetnél is betölt.,
4.4. A vezető szerv határozathozatalában nem vehet részt az a személy, aki vagy akinek közeli hozzátartozója [Ptk. 685. § b) pont], élettársa (a továbbiakban együtt: hozzátartozó) a határozat alapján kötelezettség vagy felelősség alól mentesül, vagy bármilyen más előnyben részesül, illetve a megkötendő jogügyletben egyébként érdekelt.
4.5. Nem minősül előnynek a közhasznú szervezet cél szerinti juttatásai keretében a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatás.
IV. Az Alapítvány gazdálkodása
1. A működéshez szükséges anyagi eszközök forrásai:
- a közhasznú tevékenység folytatásából származó bevétel, - az egyéb cél szerinti tevékenység folytatásából származó bevétel, - a vagyonjövedelem, az eszközök befektetésének bevétele, - alapítói tőke, - a vállalkozási jövedelem, - adomány, támogatás, pályázati bevétel, - egyéb bevételek
2. A vagyont pénz- és egyéb eszközök, ingó és ingatlan vagyontárgyak képezik.
3. Az Alapítvány vállalkozási tevékenységet csak közhasznú céljainak megvalósítása érdekében, azokat nem veszélyeztetve folytathat.
4. Az Alapítvány a gazdálkodása során elért eredményt nem osztja fel, azt közhasznú céljai szerinti tevékenységeire fordítja vissza. Minden vagyon és jövedelem az Alapítvány alapcéljait szolgálja a nonprofit működés alapelvei szerint.
5. Az Alapítvány éves költségvetés szerint gazdálkodik. A cél szerinti és a vállalkozási tevékenységből származó bevételeit és ráfordításait elkülönítetten tartja nyilván.
6. A kuratórium az éves beszámoló jóváhagyásával egyidejűleg fogadja el a közhasznúsági jelentést, amelynek részei:
- a számviteli beszámoló, - a költségvetési támogatás felhasználása, - a vagyon felhasználásával kapcsolatos kimutatás, - a cél szerinti juttatások kimutatása, - a központi költségvetési szervtől, az elkülönített állami pénzalapból, a helyi önkormányzattól, a kisebbségi települési önkormányzattól, a települési önkormányzatok társulásától, az egészségbiztosítási önkormányzattól és mindezek szerveitől kapott támogatás mértéke, - a kuratóriumi tagoknak nyújtott juttatások értéke, összege, - a közhasznú tevékenységről szóló tartalmi összefoglaló.
A beszámolót és a közhasznúsági jelentést a kuratórium - az ellenőrző bizottság véleményezése birtokában - egyszerű szótöbbséggel fogadja el.
7. A közhasznúsági jelentést az Alapítvány kuratóriuma köteles az Alapítvány honlapján nyilvánosságra hozni, és annak székhelyén mindenki számára hozzáférhető helyen kifüggeszteni. A végrehajtás felelőse a titkár.
8. Az Alapítvány pénzügyi és anyagi tevékenységéért, kötelezettségvállalásaiért a vagyona mértékéig felel.
9. Az alapítványi vagyon felhasználásáról a kuratórium dönt.
10. Az Alapítvány megszűnése esetén az alapítóra vagy örökösére csak annyi vagyon szállhat vissza, amennyit az Alapítvány létrehozásához az alapító rendelkezésre bocsátott. A fennmaradó vagyonról a kuratórium dönt, ennek hiányában a Szabadtűzi Lovagrendnek kell átadni azzal, hogy hasonló céllal új szervezetet hozzanak létre. Ennek lehetetlensége setén az alapítónak vagy örökösének kell a fennmaradó vagyon hovafordításáról intézkednie. Ez a döntés nem ruházható át a Kuratóriumra.
11. Az Alapítvány bankszámlája felett rendelkezni önállóan jogosult a Kuratórium elnöke, Dr. Páll István és a Kuratórium titkára, Csetneki László.
V. Az Alapítvány működésének nyilvánossága
1. Az Alapítvány a kuratóriumi ülés időpontja előtt legalább 10 nappal az Alapítvány honlapján megjelenteti az ülésről szóló tájékoztatását.
Az ülés meghirdetését az érintetteken kívül a Szabadtűzi Lovagrend lovagjai felé is külön, levélpostai vagy elektronikus formában egyenkénti vagy körlevélben meg kell tenni.
2. Az Alapítvány az alapszabály szerinti tevékenysége és gazdálkodása legfontosabb éves adatait, ezek között az éves beszámoló legfontosabb adatait a kuratóriumi jóváhagyás után 30 napon belül megjelenteti az Alapítvány honlapján.(Ez csak akkor szükséges, ha az alapítvány minősítése kiemelkedően közhasznú szervezetre változik.)
3. A határozatokban érintettek számára minden évben megküldi a "Hatályos Alapítványi Határozatok" c. kiadványt.
4. Az Alapítvány a szolgáltatásairól évente szolgáltatási jegyzéket jelentet meg, amely tartalmazza a szolgáltatás fajtá-ját, igénybevételi feltételeit. A szolgáltatási jegyzéket egyrészt vagy postai úton juttatja el az általa szolgált partneri körhöz, vagy - amennyiben van ilyen - a jelzett partneri kört szolgáló és elérő bejegyzett sajtótermékben megjelenteti; másrészt szóróanyagként a (megfelelő jellegű) összejöveteleken, alkalmakon, eseményeken terjeszti.
5. Az Alapítvány cél szerinti juttatásait bárki által megismerhető módon pályázati formához kötheti, ebben az esetben azonban előzetesen pályázati szabályzatot kell alkotnia, amely rendelkezik a pályázat nyilvánosságra hozatali módjáról is.
6. Az Alapítvány irataiba bárki szabadon betekinthet, azokat az irattározás helyszínén tanulmányozhatják. Ez iránti igényüket az elnöknek vagy a titkárának jelzik, akik a lehető legrövidebb időn belül az igénylővel egyeztetett időpontban biztosítják a betekintést.
7. Az Alapítvány éves közhasznúsági jelentésébe bárki betekinthet, arról - a saját költségére - másolatot készíthet. Mivel a közhasznúsági jelentés része az alapítvány beszámolója, valamint működésének és szaktevékenységének legfontosabb adatai, ezek nyilvánosságára is ugyanez a szabály vonatkozik. Ez iránti igényüket a betekinteni szándékozók az elnöknek jelzik szóban vagy írásban, aki a lehető legrövidebb időn belül az igénylővel egyeztetett időpontban biztosítani köteles a betekintést.
8. A közhasznúsági jelentést az Alapítvány kuratóriuma köteles az Alapítvány honlapján nyilvánosságra hozni, és annak székhelyén mindenki számára hozzáférhető helyen kifüggeszteni. A végrehajtás felelőse a titkár.
VI. Záró rendelkezés
Minden itt nem szabályozott kérdésben a Magyarországon érvényes jogszabályok rendelkezései szerint kell eljárni. Dátum: 2010. október 09. Átalakítás dátuma: 2010. november 04.
Garai Zoltán Attila alapító